Friday, April 4, 2014

Järnrika pannkakan

Tar mig tillbaka till ett fik på en bakgård i Peru. Jag befinner mig i Arequipa, där jag för första gången uppmärksammade Quinoa. Jag får en ide! Ja, varför provar jag inte att använda det quinoamjölet som jag köpte för att göra gröt eller välling till min matbråkare Nora? Jag måste ju få i henne järn på något sätt... Just det, varför inte prova på att lura i henne detta järn genom att laga pannkaka på mjölet?

Just precis, så blev det idag. Tycker att de blev underbara i smak, mer söt än den vanliga pannkakan och kanske bäst av allt EN pannkaka innehåller ETT gram järn! Receptet ger ca 8 pannkakor

2 st KRAV märkta ägg
90 g (1,5dl) quinoamjöl
90 g vetemjöl
5 dl Havremjölk
en nypa salt
Smör och eller rapsolja


  1. Knäck äggen, vispa ihop dem
  2. Tillsätt ca 2,5dl mjölk, rör om
  3. Vispa i mjölet tills dess att det blandats ut väl och inte finns några klumpar
  4. Tillsätt resterande mängd mjölk och lägg i nypan med salt.
  5. Stek med ca 1tsk smör och rapsolja
Nygräddade pannkakor

Eftersom kalcium försämrar upptaget av järn kan man med fördel välja en havremjölk som inte innehåller kalcium.

No comments:

Post a Comment