Tuesday, April 15, 2014

Ljummen potatissallad med tandooriquorn/kyckling

När man har fått några kokta potatisar över och inte vet vad man skall göra av dem är detta en mycket snabb och smakrik sallad som går fort att tillaga. Kanske smakar den bäst då den görs på nykokta potatisar och får en härlig ljummen temperatur. Tänk på att oliver innehåller en del salt om du lagar mat för små troll (barn).

Denna sallad komponerade jag ihop då jag bodde i Umeå och studerade på dietistprogrammet. På den tiden åt jag vegetariskt. Tänk på att blanda den väl innan du äter den. Jag brukar lägga upp den fint på en tallrik och sedan skära sönder ruccula och blanda allt i en röra.

ca 1 kg potatis
ca 12 st soltorkade tomater
1 burk a 200g oliver
600 g quornbitar/kyckling
3 st tomater/ 300g coctailtomater
 En liten påse ruccula sallad


min Tandoori chicken kryddmix:
1 tsk Chilipulver/ bara någon nypa om man ej gillar då det blir starkt
1 msk koriander
1-2 vitlöksklyftor
1 tumme ingefära/ 1/2 msk torkad ingefära
1 msk spiskummin
1/2  msk senapsfrö
1/2 msk garam masala
en nypa örtsalt
Olivolja

saft från 1/2 citron


  1. Skala och koka potatisen a la lisa (Koka potatisen i vatten. När potatisen börjar koka, häll bort så mycket vatten att det endast blir ca 1cm kvar i botten. Sänk värmen till 1 och låt den ångkoka tills dess att den blivit mjuk. Ta den då från värmen)
  2. Blanda alla kryddor. Jag brukar köra ihop allt i en mixer och tillsätta olja så pass att det blandas. Rätten innehåller ganska lite fett så det är ok om det blir lite olja.
  3. Stek quorn. Tillsätt kryddor då de fått lite färg och steg ett tag. Skiva de soltorkade tomaterna och blanda ner bland quornet. 
  4. Skala potatis och tärna den.
  5. Lägg upp rätten med ruccula i botten, quorn och soltorkad tomatröra, oliver och en kvist tomater. Häll över något av oljan från de soltorkade tomaterna. Eventuellt lite örtsalt om det behövs.
  6. Bon apetit!


No comments:

Post a Comment