Wednesday, March 26, 2014

Rotsaksgratäng och txistorra

Härlig gratäng som smakar bäst dagen efter. Receptet räcker till en barnfamilj (småbarn) och till matlåda för två vuxna dagen efter. Jag lagade gratängen i två formar, en liten till min 10månaders och en stor till oss övriga. I den lilla lade jag bara ned så pass med ost att det fick lite över hela gratängen och ytterst lite flingsalt.

Vi har en multimaskin från Braun hemma som man kan skiva, riva och hacka med. Denna hade min 5åring ansvar över och hon rev alla rotfrukterna med ett leende på läpparna. Att engagera barnen i matlagningen gör oftast att de tycker den smakar bättre, samt att de lär sig hantera knivar, maskiner etc.




8 potatisar
4 morötter
1/4 rotselleri
1 liten kålrot
1 liten gul lök
3 vitlökar

7dl iMat
2 tsk timjan
1 tsk rosmarin
Joderat flingsalt
1/2krm svartpeppar

1 dl västerbottenost

Tillbehör: Surkål från Tvistelvind (se tidigare avsnitt var den går att köpa)

200grader


  1. Skala och ansa alla grönsaker. Skiva dem så att de går ned i en rivmaskin. 
  2. Riv alla grönsakerna på grovt järn
  3. Lägg ned i ungsfast form
  4. Blanda alla ingredienser till sås och häll över de rivna grönskerna
  5. Lägg ett tunnt lager med riven västerbottensost över hela gratängen. 
  6. Låt vara i ugn tills dess att alla grönsaker blivit rejält mjuka, ca 60min. Lägg över en plåt över gratängen om den blir bränd.
  7. Servera med en stark korv som txorritzo eller liknande (välj en korv med minst 70% kötthalt och gärna ekologisk) och en härlig syrlig sallad, surkål från Tvistelvind. Smask!


No comments:

Post a Comment