Wednesday, March 26, 2014

Potatismos och biffar med smak av timjan

Färsrätter är något som alltid går hem hos alla. De är lätta för dem att tugga och saftiga till smaken. Jag tror att mitt sätt att koka potatis är något annorlunda för de flesta. Jag tog även upp detta i receptet om Krämig lax i ugn. Passar till barn om man tänker på att inte salta för mycket.

Kålsallad med äpple och lingon
160g scarlottenlök
250g champinjoner
1 tsk timjan
Flingsalt (joderat)
1/2 tsk råsocker

500g ekologisk nötfärs
1dl mellanmjölk
1/2 dl ströbröd
1/2 tsk örtsalt
1 krm mald peppar

1kg mjölig potatis
1 dl iMat
ev salt och peppar

150g salladskål/spetskål/vitkål
ca 2tsk ljus sirap
1/2 dl frysta lingon
1/2 surt äpple (granny smith)

  1. Sätt ugnen på 200grader
  2. Skala ca 1 kg potatis och lägg dem i en kastrull med vatten så att de täcker potatisen. När vattnet kokar, låt det då koka i ca 5min. Häll sedan bort så pass mycket vatten att det endast finns ca 1cm i botten på kastrullen. Ångkoka tills dess att potatisen är mjuk. 
  3. Ansa sharlottenlökarna. Lägg dem i en ungsfast form som du anser att både champinjoner och köttfärsbiffarna får plats i. Ungsgrilla i ca 10min mitt i ugnen. 
  4. Blanda allt till färsbiffarna i en bunke. Låt den stå ett tag. Rulla sedan ut den i en rulle och dela upp den i 5 lika stora delar. Forma till biffar. Stek på båda sidor, såpass att de får fin yta men låt dem ej blir brända.
  5. Lägg i champinjonerna tillsammans med löken och krydda med 1 tsk timjan, ca 1/2 tsk råsocker och lite flingsalt. Stek i ugn tillsammans med löken ytterligare 10min.
  6. Stek kålen på hög värme, tillsätt sirap. När kålen känns mjuk, slå då över små äpplebitar och lingon.
  7. Pressa potatisen direkt i vattnet som ligger på botten. Tillsätt ca 1dl i Mat, salt och peppar enligt behag
Potatismos med biffar med smak av timjan


No comments:

Post a Comment